Varumärkeskampanj för BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs bildades 2012 när konkurrenterna Billerud och Korsnäs fusionerades med varandra. Ett par år senare fick vi i uppdrag att ta fram en varumärkeskampanj för att öka kännedomen på nya marknader och förstärka lojaliteten till varumärket. En målsättning var att förflytta varumärket framåt i värdekedjan.

“We challenge conventional packaging for a sustainable future”

Kampanjen skulle kommunicera kärnan av företagets mission och vision: “We challenge conventional packaging for a sustainable future.” BillerudKorsnäs varumärke skulle associeras med innovativt tänkande, smarta förpackningslösningar och ett äkta engagemang i hållbarhetsfrågan.

imac_single
ipad_single2
1_cropped

B2B + sociala medier = sant

Även om inte sociala media är den vanligaste kommunikationskanalen för B2B-företag, föreslog Sandberg Trygg en kampanjsajt kopplad till bland annat LinkedIn, Twitter, osv för att sprida intresset och driva trafik. Sajten var späckad med berättelser i en mängd olika former och format; artiklar, intervjuer, filmer och lekfulla interaktiva verktyg, som alla berörde innovation, hållbarhet, förhindrad nedskräpning eller livsmedelssäkerhet. Tanken var att skapa uppmärksamhet genom att få människor att ta del av och dela berättelserna och därmed förstå vidden av hållbarhetsfrågan – liksom tillgängliga lösningar. Anställda på BillerudKorsnäs drev igång kampanjen genom att publicera berättelser på sina LinkedIn-profiler.

Omedelbar effekt

Kampanjen gav omedelbar effekt med ökade inlägg på LinkedIn och Twitter, liksom mer trafik till kampanjsidan. Många artiklar i ämnet publicerades i branschpress på olika håll i världen.

Läs mer på: www.challengeconventional.com

ipad_single1
BK_cases2