Hur når man bäst ut till ungdomar – över hela världen?

Det var frågan vi på Sandberg Trygg ställde oss när vi fick uppdraget att sprida kunskap om SKF och SKFs erbjudande i samband med fotbollsturneringen Meet the World och Gothia Cup.

Det har varit ett jättebra samarbete med Sandberg Trygg, där vi verkligen alla gått in för att lyckas – samtidigt som vi har haft kul tillsammans under vägen.

– Julia Persdotter, Team Manager Communication Studio, SKF

Arbetet på Sandberg Trygg började med en analys för att kartlägga ungdomar beteende ur ett globalt perspektiv, alltså i vilka kanaler de befinner sig och vilket material som intresserar dem.

Undersökningen resulterade i en social mediekampanj, ”Celebrate the world” som uppmanar deltagare i turneringen världen över att filma och dela sina bästa målgester i en tävling. En digital mötesplats skapades i form av en kampanjsida med Instagram som huvudkanal för kommunikationen.

JDFS ALBERTS “Very spontaneous and creative. And it made us laugh a lot too!”

Ett filmklipp publicerat av Celebrate the world (@skfcelebrate)

Kampanjsidan fylldes med innehåll uppdelat i tre teman, Inspiration, Teamwork och Fun. Dessa användes också för att förklara SKFs verksamhet i tre inspirerande intervjuer, samt i en film om företaget. Framför allt publicerades kontinuerligt inlägg, som fick en stor spridning i och med att alla tävlande bjöd in så många som möjligt att rösta på dem.

Så hur gick det?

Vinnande lagen kommer ifrån Chile, Lettland och Sverige. Du kan se vinnande bidrag på http://skfcelebrate.com, eftersom kampanjsidan blev en sådan succé att den kommer att leva vidare till framtida turneringar.

SKF. Gothia Cup Meet the world

Om sammarbetet Gothia Cup and SKF

Gothia Cup – världens största fotbollsturnering för ungdomar – äger rum varje sommar i Göteborg. Sedan starten 1975 har cupen haft nära en miljon deltagare från 127 olika länder.

SKF gick in som huvudsponsor 2007 och driver sedan dess fotbollsturneringen Meet the World över hela världen i länder där företaget är verksamt – i år 24 stycken. De vinnande lagen får representera sitt land och SKF i Gothia Cup. Syftet är att ge framtida generationer en positiv bild av SKF genom att skapa globala mötesplatser för ungdomar oavsett kön, social bakgrund, ålder, kultur och religion.

Contact

Louis Danckwardt_this one

Louise Danckwardt
Agency Director & Senior Partner
+46 735 58 15 17

Har du en fråga?

Använd formuläret nedan eller om du hellre föredrar den gamla hedliga telefonen, så funkar det också.