Trender inom webb och social media 2017

September har bjudit på två inspirerande heldagar för oss, Webbdagarna i Göteborg och Social Media Day i Stockholm!
SoMeDay levde upp till sitt namn. Det var en heldag fullspäckad med intressanta talare som alla hade egna perspektiv på sociala medier. Vissa, t ex en kommunikatör på Malmö kommun pratade om den funktion sociala medier har för att främja demokrati. Andra brukade kanalerna i underhållningssyfte – som världskändisen (på Snapchat) Geeohsnap, som har skapat en följarskala på flera miljoner genom att teckna roliga karaktärer och situationer på sina vardagsbilder.

Webbdagarna bjöd också på en mängd inspiration och många ”varför gör inte alla så!”- moments. Det var en blandad kompott av både praktiska tips, spännande case och mer övergripande omvärldsanalyser. Microsofts AI-robot Pepper var även med på scen – och var nog den som charmade flest i publiken!

Vi vill självklart dela med oss av de trendspaningar vi gjort, och bjuder här på några trender och goda råd på vägen.

SOME

Content marketing

Create something significantly better than your best competitor

Att det snackas om content marketing i vår bransch har nog ingen missat och det kan tyckas att det mesta borde vara sagt redan. Men den digitala världen utvecklas snabbt, och med det förutsättningarna och möjligheterna för content marketing. Här är några punkter vi fick med oss angående just content:

 

  • ”Better storytelling through better insights” För att skapa bra content behöver du veta vad som intresserar målgruppen. Utifrån-in och inte det du tycker och tror att de är intresserade av. Se till att lägga tid och resurser på det.
  • Content trumfar varumärke. Varumärket tappar tyngd och det som spelar roll är kvalitativt content. Ett okänt varumärke med grymt content vinner över ett välkänt företag med mediokert content. En fördelaktig utveckling för ”okända” bolag.
  • Följ upp! Det viktiga är inte att du gör allting rätt. Det viktiga är att du dokumenterar det du gör och dess utfall. Genom att göra det lär du dig snabbt vilket content som funkar eller inte.
  • Våga återpublicera content. Ingen – och jag säger det igen, ingen, går in på din Facebook/LinkedIn-profil och kollar dina gamla inlägg. Så är inlägget fortfarande relevant, kör ut det igen.
  • Våga utveckla content. Ta vara på det innehåll du skapar och anpassa det till olika kanaler och målgrupper. Ett blogginlägg kan utvecklas till en e-bok, en e-bok kan bli många intressanta infographics, blogginlägg, filmklipp, webbinars och så vidare.
  • ”Create something significantly better than your best competitor” – tänkvärda ord av Sujan Patel, co-founder of WebProfits. Sträva efter att göra episkt content.
  • Det är viktigt att våga. Våga vara rolig, våga göra större insatser, våga göra små ”in the moment” insatser, våga stå för något, listan kan göras lång, huvudsaken är att du inte fastnar i mediokert innehåll som du inte vågat ta hela vägen.
some3

Social Media

Sociala medier används i allt större utsträckning av företag i alla branscher, och i vår vardag som B2B-byrå är vi glada över att se ett allt större intresse för sociala medier, även i mer traditionella B2B-bolag. Idag går det inte att ignorera den betydelse sociala medier har i såväl våra privatliv som i arbetslivet. Nedan följer några viktiga utgångspunkter när du jobbar med sociala medier:

  • Tänk plattform först när du skapar content/video. Lägg inte ut något slentrianmässigt utan anpassa innehållet till varje plattform, det kan handla om undertexter, format, längd osv. Det kan ha stor inverkan på resultatet.
  • Glöm inte att sociala medier är dialogkanaler! Det är minst lika viktigt att svara på kommentarer och liknande som det är att lägga ut inlägg.
  • Gå rakt på sak. Du har 1,6 sekunder på dig att fånga den snabbt scrollande användaren om du ska skapa en video till sociala medier. Se till att det händer något fängslande på de sekunderna. Bort med alla loggor och intron.
Some2

Konvertering

Alla förstår att man måste ha en fungerande hemsida. Däremot är det fortfarande relativt få som vet vad som gör att en hemsida fungerar bra. Att optimera sin hemsida kan ha enorm inverkan på resultatet. Googles conversion specialist Lina Hansson gav oss några viktiga punkter att börja med:

Laddningstiden. 53% lämnar en sida med en laddningstid på mer än 3 sekunder. Kom ihåg att många länder har mycket sämre uppkoppling än vi har i Sverige. Du kan kolla ditt företags laddningstid här https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb

  • Krångla inte till det. Fundera ut vad det är du vill att dina besökare på sidan ska göra och gör det så enkelt som möjligt! (Och kom ihåg att välja en eller två saker inte fem.)
  • Lägg ditt viktigaste innehåll högst upp. De flesta scrollar bara en och en halv screen på mobilen.
  • Mobile first eller kanske till och med mobile only. Vi måste sluta utgå ifrån desktop när vi bygger hemsidor. I vissa länder används inte ens en dator.
  • Glöm inte att A/B-testa. Med A/B-test kan vi faktiskt se vad som fungerar bäst och optimera hemsidan därefter.
some4

Ny teknik

AI pratades det mycket om på Webbdagarna. Inte nog med att vi fick träffa Microsofts Pepper, vi fick även delta i spännande seminarier om AI. IBM berättade om sitt kognitiva system Watson och visade några inspirerande case för hur du kan använda sig av den här tekniken i mer vardagliga situationer, till exempel på en webbshop: Watson kan plocka fram de bästa alternativen för dig genom att du svarar på ett par frågor. Det är spännande att se när ny teknik, som AI, börjar användas för att underlätta vår vardag och blir en del av vår kommunikation.

Allt som allt var det två lärorika dagar fyllda med inspiration. Och även om vi som jobbar med de här frågorna dagligen har bra koll på många av områdena är det alltid spännande att lyssna på och diskutera med andra i branschen. Det är så man utvecklas och blir ännu bättre. Vi hoppas att de här insikterna kan hjälpa dig på traven och inspirera till att jobba ännu mer med ditt företags digitala närvaro.

/ Victor och Sara, Planners

Victor Egnell

Victor Egnell
Digital Planner
+46 735 58 15 10

Sara Johansson

Sara Johansson
Digital Planner
+46 73 558 15 25