Hur ombildar man en verksamhet och skapar en helt ny varumärkesidentitet?

År 2015 knoppades Coor Industrial Services av från kärnverksamheten Coor Service Management.

Det nya företaget fick ett år på sig att ombildas och skapa ett nytt varumärke med allt vad det innebär.

Vi kände verkligen att vi hade hittat rätt i Sandberg Trygg. Inte bara för det är en byrå med skarp strategisk kompetens inom B2B, utan också för att de har en kreativ höjd och kan ta ut strategin i alla delar av kommunikationen. Thomas Grönlund, Jernbro Marknadschef

Varumärket lägger grunden

Affärsutvecklare och projektledare Thomas Grönlund berättar: ”Tänk vilken unik möjlighet för oss att både konsolidera företaget under ett nytt varumärke och differentiera oss på marknaden!

Vi lade väldigt mycket energi och tid på namnfrågan, och så här i efterhand var det helt rätt avvägning. De grundläggande strategiska besluten kring varumärket måste få mogna fram, eftersom de sätter själen och kulturen i företaget – detta kan man inte backa på senare.

Att man sedan får skynda på i produktionsfasen är olyckligt och kan orsaka tidspress – och ibland får man sätta ner foten och acceptera good enough. Blir något fel här kan man alltid göra om.

I vårt fall var det särskilt tufft, eftersom vi drev igenom många förändringar samtidigt, inte bara byte av varumärke. Vi fusionerade bolaget, bytte IT-system, affärssystem, lönesystem och vände upp och ned på hela verksamheten.”

Lärdomar och goda råd

Står ditt företag inför en liknande process? Här kan du ta del av Thomas Grönlunds erfarenheter och reflektioner:

  • Fundera över vilka förändringsprocesser som är nödvändiga och vilka som är önskvärda – och hur mycket ni tror ni mäktar med att förändra på en gång. Försök planera och synkronisera de olika processerna så väl som möjligt.
  • Lägg krut på de strategiska besluten, låt dem få mogna fram och förankra dem väl.
  • Underskatta inte kommunikation – och uppföljning. Inte minst internt. Det räcker inte alltid att säga något en gång för att det ska få effekt.
  • Våga fatta snabba beslut och var nöjd med att få saker att hända. Om allt ska förankras med alla bromsas hela projektet. Tidseffektivitet är nödvändigt i senare skeden i processen.

Thomas konstaterar avslutningsvis:

”Det har varit en väldigt tuff resa, men jag är väldigt stolt över resultatet. Vi har bara fått positiv feedback från personal, kunder och leverantörer både vad gäller bildspråk, namn och storyn bakom namnet.”

Varumärket Jernbro och varumärkesberättelsen är nu kända och godtagna av hela företaget, som har fått en stabil grund att bygga den nya verksamheten på.

Viktiga steg i Jernbros varumärkesresa:

  • Val av byrå
  • Identifiera och inventera varumärkesbärare
  • Hitta rätt namn och rätt position
  • Juridisk koll och skydd
  • Förena företaget och få med sig personalen; intern lansering
  • Göra ut enheter i olika steg (t ex stora skyltar, hemsida 1.0)
  • Extern lansering
  • Fortsatt produktion av enheter (t ex övrigt profilmaterial, hemsida 2.0)

Kontakt

Louis Danckwardt_this one

Louise Danckwardt
Agency Director & Senior Partner
+46 735 58 15 17

Har du en fråga?

Använd formuläret nedan eller om du hellre föredrar den gamla hedliga telefonen, så funkar det också.